Probeer maar eens op tijd te komen voor je afspraak in de stad. Dichtgeslibde wegen, onvindbare vrije parkeerplekken voor je fiets of auto en ook nog eens massa’s schuifelende toeristen. Het verkeer in steden als Amsterdam en Rotterdam raakt in hoog tempo verstopt.

Gelukkig komen steeds meer ondernemers en overheden met ideeën voor smart mobility. Dit zijn digitale oplossingen, zoals slimme auto’s of deelfietsen via een app, die je makkelijker en sneller van A naar B brengen.

Maar wat smart mobility ook is: de kans om allerlei vervoerdata met elkaar te combineren. Om altijd een vrije parkeerplek te vinden met je telefoon. Of voor een persoonlijk reisadvies, bijvoorbeeld hoe je het beste openbaar vervoer, auto en (deel)fiets kunt combineren.

Maar ook voor bedrijven bieden deze stadse problemen mogelijkheden. Dat het Internet der Dingen (IoT) niet moeilijk is, bewijzen onderstaande businesscases. Stuk voor stuk maken ze gebruik van sensoren om informatie van een apparaat of ding te verzamelen en zo klanten een slimme dienst te bieden of hun eigen processen te verbeteren.

De oplossingen voor mobiliteitsproblemen zijn dichterbij dan je misschien denkt. En een nieuwe businesscase misschien al helemaal.

Minder vervoersmiddelen bezitten …

Hoe krijgen we het verkeer weer uit de knoop, vroeg ook het Chinese Mobike zich af. Binnen twee jaar zette het bedrijf 7 miljoen slimme deelfietsen op de weg. Eerst in China, maar nu ook in Europa. De businesscase is opvallend simpel. Bij Mobike hoef je niet ergens een fiets uit een beheerde stalling te halen, maar zoek je via een app een fiets die in je buurt staat geparkeerd. Iedere fiets is via GPS en een SIM verbonden met het internet.

Mobike zorgde er in China in twaalf maanden tijd voor dat in de aangesloten steden het aantal autobewegingen met gemiddeld 55 procent daalde. Het gebruik van deelfietsen is meer dan verdubbeld. Dankzij de gebruikersdata veranderde het bedrijf zelfs de manier waarop steden over transport nadachten. Dankzij de data konden zij beter investeren in fietspaden, stallingen en drukke knooppunten. Het bedrijf bestaat vandaag de dag slechts drie jaar, maar is nu al 2,3 miljard euro waard.

Ook op het gebied van auto’s verandert er ook een hoop. Alles wijst erop dat we meer gaan betalen voor het gebruik van vervoer, en minder voor bezit. Werden er in 1999 nog ruim 600.000 auto’s verkocht, in 2017 was dat íets meer dan 400.000 exemplaren. Deelauto’s komen daarvoor in de plaats, via diensten als SnappCar, Car2go, Greenwheels en Share‘ngo.

Dankzij het Internet of Things kun je vrijwel overal in de stad wel een deelauto vinden met je telefoon. Volgens kennisplatform Crow kende Nederland in maart 2017 al bijna 31.000 deelauto’s – een groei van 23 procent ten opzichte van een jaar eerder. De groei was het sterkst in de vier grote steden, maar ook in plaatsen als Rijswijk, Wageningen en Haarlem rukt de deelauto op.

… minder parkeerplekken nodig

Hoe meer auto’s we delen, des te minder parkeerruimte we nodig hebben in de stad. Op dit moment zijn er zo’n 8 miljoen auto’s in Nederland. Gemiddeld staan die 23 uur per dag stil, blijkt uit onderzoek. Zonde, zeker als je als bedrijf een heel wagenpark beheert. Voor al die auto’s heeft Nederland nu ruim 14 miljoen parkeerplaatsen. Als we slim omgaan met mobiliteit – meer delen en beter reizen met bijvoorbeeld openbaar vervoer of e-bikes – dan hebben we volgens het onderzoek in 2040 mogelijk genoeg aan 8,4 miljoen parkeerplekken.

Slimme auto’s

Feit is: auto’s worden ieder jaar slimmer. Denk aan de deelauto die je simpel vindt dankzij locatiegegevens, de connected car die jou helpt de file te omzeilen of de Tesla die zelf rijdt. De auto’s van het Nederlandse Share a Porsche koop je samen met vrienden via private lease en deel je vervolgens heel makkelijk met een app. Hier zie je wie op welk moment de Porsche heeft en krijg je een overzicht van je ritten, gereden kilometers en de locatie van de auto. IoT maakte in dit geval een heel nieuw businessidee mogelijk.

Ook de elektrische gele autootjes van de nieuwe deeldienst Share’ngo zijn een goed voorbeeld: via het dashboard krijgen bestuurders direct handige informatie van het bedrijf. Hoeveel stroom ze nog hebben, maar ook suggesties voor een restaurant in de buurt. Tegelijkertijd helpt de technologie van Share’ngo de gemeente aan vervoersinformatie. Alle auto’s zijn voorzien van sensoren die de luchtkwaliteit checken en gaten in de weg registreren.

Wanneer je zelf binnen je bedrijf te maken hebt met transport of logistiek is dit soort informatie makkelijk op te vragen door middel van een paar IoT-sensoren.

De data die deze vervoersmiddelen genereren zijn dus een sleutel tot slimmer vervoer. Zo werkt Vodafone samen met data-specialist Mezuro. Zij analyseren de anonieme data uit navigatiekastjes en telefoons van miljoenen autorijders. Met deze informatie kunnen gemeenten of Rijkswaterstaat bijvoorbeeld berekenen of het zin heeft om een bredere weg aan te leggen.

Persoonlijk reisadvies

Weet je nog hoe je in 1991 advies voor het openbaar vervoer kon opvragen door 06-2929 te bellen? Het was destijds een revolutie in persoonlijk reisadvies, maar eigenlijk meer de start van een evolutie. Inmiddels is 9292 een app die gebruik maakt van realtime data: van actuele trein- en bustijden en van vertragingen, maar ook van jouw locatie en persoonlijke reisvoorkeuren.

Dankzij connected devices en slim gebruik van data krijg je anno 2018 reisadviezen op maat. In het ov, maar ook in de auto of vrachtwagen, waar je navigatie rekening houdt met files en opgebroken wegen. Zelfs voor voetgangers zijn er slimme digitale gidsen. Zo heeft de gemeente Amsterdam een app die toeristen een persoonlijke route door de stad geeft. Op basis van realtime data helpt de app toeristen om de drukste wegen en attracties te vermijden.

Meer dan alleen van A naar B

De lijst van voorbeelden van smart mobility is eindeloos. “Stuk voor stuk heel interessant”, zegt Jelmer Letterie. Hij is bij VodafoneZiggo verantwoordelijk voor Internet of Things voor ondernemers. In de wereld van mobiliteit werkt Vodafone samen met uiteenlopende bedrijven. Zo helpt het al Porsche, BMW en Volvo om hun auto’s met het Internet of Things te verbinden. Maar ook fietsenproducent Sparta, om e-bikes te maken die automatisch een bericht sturen als ze onderhoud nodig hebben. “De vervoerssector is echt een voorloper in het toepassen van IoT”, vertelt Letterie.

“De grote uitdaging nu is om alle onderdelen in de vervoersketen te verbinden. Dat heet ook wel multimodaal denken: hoe slimme auto’s, fietsen, apps en connected devices samen een reiziger of transport van A naar B helpen. Maar ook: oplossingen vinden voor het grote plaatje van vervoer, verstedelijking, milieu en leefbaarheid. IoT is hier de ‘leukigheidjes’ echt al ontgroeit. Nu is het moment dat ondernemers in Nederland alle losse ideeën in smart mobility met elkaar gaan verbinden.” Kansen voor jouw organisatie te over.

Dit is het zesde artikel in een reeks over IoT in samenwerking met Vodafone. Lees hier meer over de cijfers door Crow.

Bij Vodafone draait het Internet of Things niet alleen om things, maar vooral om mensen en de dingen die zij ermee doen. Of het nu gaat om slimmer en efficiënter werken, kosten besparen in je dagelijkse productie of een disruptief product lanceren: het Internet of Things van Vodafone maakt het mogelijk. Begin vandaag nog op vodafone.nl/iot.

Lees ook: Door dit apparaatje van het Amsterdamse Undagrid raakt er geen vliegtuigtrap meer kwijt op Schiphol – en vertrekt jouw vlucht op tijd